Author:
Figulus, Wolfangus
Title:
Volfgangi Figuli Nuburgani libri primi Musicae Practicae Elementa
breuissima, in usum Puerorum conscripta.
Editor:
Massimo Redaelli
Source:
Bologna, Museo Internazionale e Biblioteca della Musica, MS B.70,
f.<51r>-<81v>
[-<f.<51r>-]
Volfgangi Figuli
Numburgani libri
primi Musicae Practi-
cae Elementa bre-
uissima in usum
Puerorum cons-
cripta
Georgius Fabricius
M itigat humanas mentes, et numina
flectis
V nica pierigum Musica, dulce decus.
S ollicito curas adimit, dat gaudia
tristi,
I ngenuis non ars aptior ulla iocis
C arminibus duri minuuntur saepe
labores,
A c sine concinnis uox quoque muta
modis
Noribergae. M.D.LXV.
[-f,<52r>-] Optimis et
ingenuis pueris Musicae studiosis Salutem Dicit
Uuolfgangus figulus Numurganus.
Musicam artem canendi ueteres
reuerenter, et docti in precio habuerunt. Ideóque
ingenuis pueris propter annexam jucunditatem, quae in primis hanc
aetatem capit, non modo conuenire, uerum etiam propter cognationem
artis cum natura expedire, quam tantam esse plurimi sapientum
affirmant, ut uel [harmonian] esse animam hominis, uel in se habere,
judicarint. Ut autem ad Musicae studium inuitarent pueros, tanta
facilitate et breuitate quidam ex ueteribus discendam proponebant, ut
totius fundamenta, id est, accentus et numeros [-f.,52v>-] uocum,
digitorum in manu articulis applicatos, docendo memonstrarent. Et
Guido Aretinus, uir in studijs excellens, et Musicus egregius, qui
ante annos quingentos claruit, caeteris omnibus, qui de Musica
docuerunt, praefertur, quod ex ipsius regula, ut uocant, per manum
digitorumque articulos uoces et numerus Musicae, id est, canere,
pueri minori negotio, quàm
ex prolixis aliorum scriptis didicerint. Ego utilia Musicorum
praecepta propter prolixitatem non condemno, uerum cum artium
fundamenta pueris breuiter sint proponenda, cautam diligentiam in
tradendis praeceptis probo. Breuissima igitur elementa Musicae in
usum puerorum ante decennium contraxeram quae, cum autores amicos
haberem, ut denuo in manus sumerem [[sumere<.>]] cum res, usus,
aetas, semper aliquid apportet [-f.<53r>-] noui, et quae tibi
putaris prima, in experiundo repudies, et Comicus ait, accidit idem
mihi, dum haec considerarem, ut pauca tollerem, et quaedam mutarem,
nihil noui tamen uel alieni insererem, nec necessarij quid omitterem,
tantum ea quasi tabella includere, quae ad intelligenda maiora et
prolixiora, non quae absolutum facerent [facemem ante corr.]
cogitans. Hanc operam mi optimi et ingeui pueri uobis dedico, qua et
animum meum erga uos, et uoluntatem erga studia uestra declarare
uolui. Bene ualete: Deus gubernet studia uestra, et dirigat ad
gloriam nominis sui. Ex ludo illustri Misenae 8. Calendis Aprilis
Anno 1565.
[-f.<53v>-] Musica ars canendi
duplex est. Choralis, quae docet cantum semplicem à
multitudine canentium dicta. Figuralis, quae mensuratum ornatumque
concentum docet, à
numeris et figuris sic dicta.
Quot sunt partes ad communem
disciplinam canendi necessariae?
Duae.
Uox, quia quemlibet sonum
exprimimus. figura, qua quemlibet sonum scribimus uel notamus.
Quid sonus?
Sonus principium harmoniae, uel
fundamentum canendi. duplex est.
Grauis et Acutus.
Quid grauis et Acutus sous?
Grauis, qui grauiori et uirili uoce
remittitur. Acutus, qui sonora et acuta uoce intenditur.
Quot modis cogniscitur horum
diuersitas?
Duobus modis. Per Diastemata, et
uoces Musicales.
[-f.<54r>-]
Quid est Diastema?
Est uocis spacium, quo Grauis, et
Acutus sonus depaehenditur. Uel est id, quod omittitur numerando, de
prima nota ad seundam. Nouem uerò
usitata enumerant, quibus deinde etiam connumerantur alia minus
usitata.
Usitata haec sunt.
I. Tonus.
II. Semitonium.
III. Ditonus.
IIII. Semiditonus.
V. Diatessaron.
VI. Diapente.
VII.
Semitonium Diapente.
VIII.
Tonus Diapente.
IX.
Diapason.
Quomodo autem horum nomina Musica
declarantur?
Horum nomina quinque lineis
parallelis significantur. Lineae autem, et earum spacia, signantur
Musicis clauibus, quibus inscribuntur notae, quarum binae conjunctae
semper unum conficiunt diastema, uel interuallum. [A4 infra textum]
[-f.<54v>-] Unde etiam à
uocum et terminorum distantia appellamus tonum secundam, ditonum
numerando à prima ad
ultimam tertiam et sic deinceps, ut in systemate patebit.
Quid est Systema?
Systema est multorum sonorum et
clauium musicalium ordo, quem quidem scalam musicalem à
similitudine uocant. Quemadmodum enim per scalarum gradus ab uno ad
alium ascenditur et descenditur, sic etiam in cantu, de linea ad
clauem, de uoce ad uocem, de linea uel spacio ad spacium, uox humana
ascendit et descendit.
Quotuplex est Systema?
Duplex est systema, maius et minus.
Maius est tota uniuersitas clauium et uocum. Alij scalam Musicalem
nominant. Systema minus quinque lineae uocantur, quibus omnia
cantilena scribitur.
Quid docet Systema maius uel scala?
Scala docet omnium clauium et uocum
diuersitatem. Eàque in
primis cognitu est necessaria, quippe quam qui non bene didicerint
[-f.<55r>-] operam et oleum perdet. Nihil enim neque de uocibus
et clauibus, neque de Cantus ratione et proprietate intelliget.
Quot [Quot[[<.>]] ante corr.]
continet in uniuerstm claues et scala?
Uiginti, quas, ut cognoscant pueri,
ob oculos posuimus.
[Figulus, Musicae Practicae Elementa,
<55r>; text: Scala diuiditur in litteras, Maiores et graues
uoces, Minores, acutas, Geminatas, excellentes, [Gamma] ut, A re,
[sbq] mi, C fa ut, D sol re ut, E la mi, F fa ut, G sol re ut, a la
mi re, b fa [sbq] mi, c sol fa ut, d la sol re, e la mi, f fa ut, g
sol re ut, dd la mi re, bb fa [sbq] mi, cc sol fa, dd la sol, ee la,
4. finales, D. F, E, G]
[A 5 infra textum]
[-f.<55v>-]
Quae potissimum sunt consideranda in
systemate uel scala?
Clauium ordo.
Tria Figura.
Nomen.
Quid ordo clauium?
Ordo quamuis suo loco proprio
positam conseruat. Estque obseruandum, claues quae similibus sunt
literis, distant per octauam.
Quid figura?
Figura clauium diuersitatem indicat.
Infimae enim maiusculis, mediae minutis, ultimae geminatis scribuntur
literis.
Quid nomen?
Nomen ordinem et diuersitatem
discernit. Ex infamis enim graues, finales, signa<n>dae, nn
signandae, minus signandae uocantur. Item de alijs.
Qualis clauis csolfaut, ordine
figura, nomine?
Clauis csolfaut ordine est media,
figura minuta, nomine signata, et sic de caeteris.
[-f.<56r>-]
Paradigma Clauium.
V. eee, dd, cc, [sbq][sbq], bb, aa.
Haec ordine sunt supremae figurae geminatae, nomine excellentes.
VII. g, f, d, e, c, b, [sbq], a. Hae
ordine sunt mediae, figura minusculae, nomine acutae affinales.
VIII G, F, E, D, C, B, A, [Gamma].
Hae ordine sunt infimae, figura maiusculae, nomine finales, graues.
Quae sunt non signandae?
Non signandae sunt reliquae omnes,
exceptis minus signandis, et signandis clauibus.
Quae sunt minus signandae?
Duae sunt claues minus signandae:
[sbq] durum et b molle: quarum altera in quocumque loco posita mi
durum, altera fa molle significat, et ponuntur ad differentiam
cognoscendi naturam cantus. Ab his duabus clauibus fit duplex cantus,
[sbq] duralis et b mollaris.
Quae sunt signandae?
Signandae uel signatae sunt, quae
expressè cantus exordio
ponuntur, ut ex illis aliarum fiat deprehensio.
[f.<56v>-]
Quot sunt signandae?
Cuicumque sunt signandae uel
signatae quas in hac tabula posuimus.
[Figulus, Musicae Practicae Elementa,
<56v>; text: Signandae.]
Quot sunt uoces musicales?
Sex. Vt. Re. Mi. Fa. Sol. La.
Cuius usus harum syllabarum, et
quomodo in cantilenis scribuntur?
[-f.<57r>-] Utimur his ad
exprimendos sonos diastematum. Syllabae autem, uel hae uoces, quamuis
non scribantur, tamen in prima applicatione uocis non aliter
recitantur, et his pueri quasi manu ducuntur, ut purè
uerba sonis subjungere discant. Diastemata scribuntur notis, notae
exprimuntur per uoces, discernuntur et conoscuntur per claues.
Quot sunt notae, quibus scribuntur et
exprimuntur soni Diastematum?
In hac parte, quae de Diastematis,
clauibus, lineis, et accentu agit, duae tantum sunt notae, Uocalis et
Muta.
Quid uocalis et Muta?
Nota uocalis dicitur, cui propria
syllaba uel uocalis soli applicatur. Muta, quando plures notae
conjunctae ad unicam syllaban referuntur.
Quod est nomen, figura, et potestas
harum notarum?
Simplices uel Chorales nominantur,
antiqui forma quadrata pingebant, nunc in formam [-<f.57v>-]
claui lignei scribuntur, ejusdem potestatis sunt, siue habeat caudam
siue non, siue uocalis uel muta aequali temporis mensura quaeuis
profertur.
[Figulus, Musicae Practicae Elementa,
<57v>,1; text: Exemplum uocalium notarum. u. a. i. a. e.
Mutarum.]
Anno LXIII. III. Idibus Augusti P. P.
M. L.
Demontra breui exemplo, quae docuisti
de Diastematis, De clauibus, de notis et accentu?
Demonstrabo tibi. Uerum clarius
cognosces et intelliges, si omnium, quae dicta sunt, recte memineris.
Uerum [[adj]] adijciam obseruandum. [-f.<58r>-] Quatuor sunt
partes canendi, Discantus, Altus, Tenor, Bassus, harum quaelibet
peculiare habet systema, ut in exemplis uidebis.
Dic de partium canendi systematis?
Discantus, qui est suprema pars,
excellentibus signatura clauibus, ejus systema in initio notatur
claue signata Gsolreut in secunda uel tertia linea. Altus et Tenor
minutis utuntur, quae indicantur et cognoscuntur ex claue csolfaut,
in tertia uel quarta linea posita. Bassus inferior pars, infimarum
uocum ordinem habet, ejus systema claue Ffaut in tertia uel quarta
linea signatur.
[Figulus, Musicae Practicae Elementa,
<58r>; text: I, II, III, IIII, V. Discantus. Altues. Tenor.
Bassus. Exemplum. Discanti Systema. Alti, Tenoris, Bassi]
[-f.<59r>-]
Quomodo discam hoc Exemplum?
Clauis unica in initio posita, omnes
alias lineis et spacijs inhaesentes tibi aperuit, Minus signatarum
omissio cantum [sbq] durum indicat. Interualla per notas et uoces
exprimuntur. Haec omnia si diligenter examinaueris, usum praeceptorum
exercitiatione facile assequeris.
Quid dicis cantum [sbq] durum et b
molem?
Quemadmodum ex litteris syllabae, ex
syllabae dictiones, ex dictionibus oratio perspicua et integra
colligitur, ita ex clauibus soni, ex sonis diastemata, ex diastematis
cantus exoritur. Èstque
cantus pronunciatio et demonstrario uocum, diastematum, notularum, et
omnium praeceptorum. Canere nihil aiud, quam uocum nomina exprimere.
[B infra textum]
[-f.<59v>-]
Quid cantus [sbq] durus?
Cantus [sbq] durus est, qui habet ut
in Gsolreut, cognoscitur per absentiam b sub claue csolfaut.
Quid Cantus b mollis?
Cantus b mollis, qui habet ut in
ffaut, cognoscitur per b positum sub claue csolfaut.
Cum uero quaedam claium plures
habeant uoces, quomodo cognoscam quae uox fit sumenda?
Id ex clauibus mutationum disces.
Mutatio uero unisona uariatio uocis inuocem.
Quot sunt claues mutationis?
In cantu [sbq] duro tres, et in
cantu b mollis tres.
Quae sunt claues mutationis in cantu
[sbq] duralis?
Alamire, dlasolre, et elami. In
alamire et dlasolre sempre canitur re in ascendendo: In elami et
alamire sempre la descendendo.
Quae sunt bmollaris?
Dlasolre, Gsolreut, alamire. In
Dlasolre et Gsolreut semper canitur re ascendendo: In [-f.<60r>-]
dlasolre, alamire semper la descendendo. Has regulas demonstrabo tibi
exemplis.
[Figulus, Musicae Practicae Elementa,
<60r>; text: Exemplum cantus b mollis. Tertia uox Exempli,
aliud de cantu [sbq] durum]
[B 2 infra textum]
[-f.<60v>-]
Sunt ergo tres tantum claues in
utroque cantu mutationis?
Sunt quidem tres tantum. Sed
quaelibet locum suarum similium obtinet, ut hic demonstratur.
d Dsolre, dlasolre, ddelasol.
Per g intellige [Gamma]ut, Gsolreut,
gsolreut.
A Are, alamire, alamire.
Sic etiam in cantu [sbq] duro.
d dsolre, dlasolre, ddelasol.
Per a intellige Alamire, aalamire..
e Elami, elami, eela.
Diligenter considerandae sunt claues
mutationis, Nam cum sonorum uarietates suis clauibus sunt inclusae,
omnino sunt discendae.
[-f.<61r>-] [Figulus, Musicae
Practicae Elementa, <61r>; text: Discantus et tenor in
subdiapason. Systema Alti.] [B3 infra textum]
[-f.<61v>-] [Figulus, Musicae
Practicae Elementa, <61v>; text: <Alius Cantus [sbq]durum],
O lux beata trinitas, et principalis unitas, iam seol recessit
igneus, infunde lumen cordibus. Prima Uox, Secunda, Tertia.]
[-f.<62r>-]
Dic regulas de mutatione in utroque
cantus.
Prima regula.
Uocibus utaris solum mutando duabus,
Per re sursum, per la deorsum.
Secunda regula.
Si una uox est ulra a, ea cantatur
per [B 4infra textum] [-f.<62v>-] fa, sine mutatione: idque
accidit saepissime in cantionibus primi et secundi toni.
Nihil ergo accidit praeter mutationem
clauibus?
Imo.
Quid?
Transposition.
Quotuplex est transpositio?
Duplex. Clauium, et Cantus.
Quid est transpositio [[cantus?]]
clauium?
Est mutatio loci clauis signata, et
ideo quia clauis de linea ad lineam sursum uel seorsum ducitur,
transpositionem rectè
nuncupari arbitror. Quamuis nonnulli mutationem dici non dubitant.
Cur est instituta?
Antiquitus guit instituta propter
linearum inopiam, et uocum licentiam, quae non potuit paucis lineis
consistere. Erat autem id moris, tribus, uel ad summum quatuor
lineis, cantum signare. Ibitum transpositionem fuisse frequentiorem
necesse fuit. Nunc autem cum plerumque omnes cantilenae quinque
lineis scribantur, [-f.<63r>-] et etiam pluribus, si necesitas
postulat, rarior est transpositio.
Quid est transpositio cantus?
Tonus est lex, uel regual, secundum
quam cursus ac melodia cujuslibet concentus in exordio, medio et fine
cooptatur.
Quot sunt toni?
Octo.
Qui?
Primus Hilaris.
Secundus Mestus.
Tertius Austerus.
Quartus Blandus.
Quintus Iucundus.
Sextus Mollis
Septimus Grauis.
Octaus Modestus.
Quomodo diuiduntur?
In plagales, et authenticos. [B 5.
infra textum]
[-f.<63v>-]
Quot sunt plagales?
Hi uocantus plagales, qui sunt de
numero pari, ut secundus, quartus, sextus, octauus.
Qui sunt autentici?
Qui sunt de numero impari, [pari,
ante corr.] ut primus, tertius, quintus, septimus.
Quomodo cognoscuntur?
Duobus modis.
I. Primo ex repercussione, et ambitu.
Plagales enim quartam infra finalem clauem d<e>scendunt, et ad
diapente supra ascendunt.
[[II.]] Autentici uerò
integram diapason supra metam finalem uagantur.
II. Secundo ex
quatuor clauibus finalibus, D. E. F. G. Cantus enim finiens in D. est
primi uel secundi toni: in E. tertij uel quarti, in F. quinti uel
sexti: in G. septimi uel oct<aui.> Quando uerò transponuntur,
cognoscuntur sic: In re finiens est primi uel secundi: in mi tertij
uel quarti: In fa quinti uel sexti: in s<ol> septimi uel
octaui.
Quot modis
transponuntur?
[-f.<64r>-]
Tribus modis.
Ex [sbq] duro, in b
moll: ex b molli, in [sbq] dur: ex b molli in fictum.
Transponuntur ne
omnium tonorum cantiones?
Minimè. Sed primi,
secundi, quarti et sexti, alij non trasponuntur. Primi tamen et
secundi transpositio usitatior quia eos transponi necessitas
postulat.
Ergo potes euitari
transpositio?
In cantu simplici,
uel ut uocant, Chorali, ominino potest euitari. In figurali similiter
in omnibus, exceptis primo et secundo. Sed de his satis. Nunc addam
tropos et repercussiones tonorum.
Quid est tropus?
Tropus est
compendiosa melodia, ueluti Tenor, qinque aut tuatuor notulis
contenta, quae psalmorum uersibus in fine adhiberetur: antiqui his
literis signarunt EVOVAE, quod additis consonantibus seculorum amen
sonat.
[-f.<64v>-]
Quid est
repercussio?
Repercussio est
consonantia toni, qua maior pars cantionis reintegratur [reintegratui
ante corr.], dicta sic, quod saepius in cantilena repetatur.
[Figulus, Musicae
Practicae Elementa, <64v>; text: Tropi uel formulae tonorum.
Primi toni, Secundi, tertij. Quarti. Quinti. Sexti. Septimi. Octaui.
Authenticorum tonorum repercussiones. Primi.]
[-f.<65r>-]
[Figulus, Musicae Practicae Elementa, <65r>; text:
Exemplum primi toni regularis, Sistema Discanti, Bassi.]
[-f.<66r>-]
Altera pars de figuris.
Etsi diastematum soni, accentus et
uoces cum figura ita conjunctae copulataéque
sint, ut nec scribi nec percipi accentus musicus possit, alterutra
omissa, dum una eadémque
notula exprimatur, tamen, de figuris et [-f.<66v>-] ornamentis
[ornamento in custode ante corr.] uocum, et cantus pueri sunt ordine
docendi. Figura igitur, qua melodia scribitur et significatur, aut
productionem uel correptionem accentus docet, aut omissionem ejusdem
demonstrat. Et utrisque accidunt.
Nomen.
Forma.
Potestas.
Quid nomen, forma, et potestas?
Nomen, ut Maxima, Longa.
Forma aliam ab alia discernit.
Potestas quantitatem docet.
Quot sunt figurae cantus?
Octo.
Maxima, Longa, Breuis, Semibreuis,
Minima, Semiminima, Fusa, Semifusa.
Nomen. Forma. Potestas.
Maxima [MX] 8.
Longa [L] 4.
Breuis [B] 2.
Semibreuis [S] 1.
Minima [M] 2. Tot
ad unum dimidium
Semiminima [SM] 4. tactum
proferuntur.
Fusa [F] 8.
Semifusa [SF] 16
[-<f.67r>-]
Antiquos tamen
paucioribus figuris fuisse contentos, ex gradibus et dimensionibus
constat. Undetiam hi uersiculi.
Exminimis uitium
coelum modulanima, castra
Surgit alit penetrat
mitigat exuperat
Seditio requies
oratio coena fauilla.
[MX] [L] [B] [SB]
[M]
[Figulus, Musicae Practicae Elementa,
<67r>; text: Typus de figuris silentij. Nomen. Forma. Potestas.
Pausa maximae, longae, breuis, semibreuis, minimae, semiminimae]
[-f.<67v>-]
Quid est simplex?
Simplex est quando altera alteri non
est adiuncta ut [L] [B].
Quid est composita?
Quoando duae, trest, aut plures
connectuntur, ut
[Figulus, Musicae
Practicae Elementa, <67v>]
Quot sunt quae hanc
connexionem admittunt?
Quattuor Maxima
tantum Longa
Breuiss
Semibreuis.
[-f.68r>-]
Aliae simplicem
formam retinent. Quapropter quaelibet simplex nota, siue sursum siue
deorsum habeat caudam, idem ualet. Hoc modo [MXcd] [Mxcs] [Bcd] [Bcs]
duas uero caudas habens nullam habere putatur.
Simplicium notularum
Exemplum sequitur fuga unisina, cum tribus Discantis.
[Figulus, Musicae
Practicae Elementa, <68r>]
[f.-<69r>-]
[Figulus, Musicae Practicae Elementa, <69r>; text: Alia fuga
unisona.] [c.3. infra textum]
[-f.<69v>-]
[Figulus, Musicae Practicae Elementa, <69v>; text: Prima Vox,
Altera uox.] [c.4 infra textum]
[-f.<70v>-]
[Figulus, Musicae Practicae Elementa, <70v>; text: Aliud cantus
[sbq] duralis Duarum ad pueros. Primus Discantus. Secundus] [c.5
infra textum]
[-f.<71v>-]
[Figulus, Musicae Practicae Elementa, <71v>; text: Aliud
exercitium cantus b molle Duarum ad pueros. Prima uox. Altera]
[-f.<72v>-]
Quot modis
connectuntur notulae?
Duobus modis, aut
enim quadrato scribuntur corpore, aut obliquo, aut una in initio,
altera in medio, uel fine constituitur.
Quae initiales,
media et ultima?
Inigalis primo loco
ponitur: Media est omnis inter primam et ultimama: Ultima terminat
connexionem.
Recita regula de
initialibus?
Prima [[est]]
carens cauda longa est pendente secunda.
Est breuis haec
eadem, sed conscendent, secunda.
Estque breuis
caudam si laeua parte remittit
Semibreuis fertur
sursum si duxerit illam
De medijs una
regula.
[f.<73r>-]
Quaelibet è medio breuis
est, excipitur tollens caudam ex parte sinistra.
De ultimis.
Ultima conscendens
breuis est quaecumque ligata.
Excipitur caudam
tollens ex parte sinistra.
Ultima descendens
quadrangula sit tibi longa.
[Figulus, Musicae
Practicae Elementa, <73r>,1; text: Initialis, Ultima, Figurae
obliquae, quadratae.]
Exemplum
Compositarum notularum.
[Figulus, Musicae
Practicae Elementa, <73r>,2; text: Prima, Media, Extrema]
[-f.<74r>-]
De Gradibus
Gradus sunt
notularum ordines, qualibet in statione sua juxta numeros collocata 8
4 2 et caetera.
[-f.<74v>-]
Notularum Ordines
tres.
Perfectus.
Maior
Imperfectus.
Modus
Perfectus.
Minor
Imperfectus.
Perfectum.
Tempus
Imperfectum.
Perfecta.
Prolatio
Imperfecta.
De signis.
Gradum.
Figurarum.
Signa Repetitionis.
Conuenientiae.
Notae sequentis.
De signis Graduum.
Signa graduum
triplicia. Numeralia Modum
Circularia Tempus indicant
Punctualia Prolationem
[-f.<75r>-]
Imperfectionum et alterationum
regulae.
Imperfectio est notulae perfectae
priuatio uel detractio tertiae partis.
Quatuor notae imperficiuntur,
Maxima, Longa, Breuis, Semibreuis.
Quatuor notae alterantur, Longa in
modo maiore, breuis in minore, semibreuis in tempore, minima in
prolatione.
I.
Omnis imperfectio fit aut per
pausam, notam, uel colorem.
II.
Imperfectio fit à
minore. similis non imperficit similem, nec maior nota minorem.
III.
color in perfectis notis aufert
tertiam partem, in imperfectis quartam
De Alteratione.
Alteratio est notae duplicatio, quae
fit propter constitutionem numeri ternarij.
[-f.<75v>-]
I.
Alteratio fit, quando duae minores
maioribus interponuntur.
II.
Alteratio in ultimam cadit nota<m,>
non in primam.
III.
Notae tantum alterantur et
imperficiuntur, non pausae.
IIII.
Diuisionis punctus uel color
alterationem interturbant et tollunt.
V.
In proportione sesquialtera et
tripla imperficiuntur et alterantur notae, quemadmodum in alijs
perfectis signis.
[-f.<76r>-]
[Figulus, Musicae Practicae Elementa, <76r>; text: Exercitium
cantus [sbq]duralis temporis perfecti. Imperfectionis et Alterationis
Exemplum. Prima Vox, Secunda, Tertia.] [D3 infra textum]
[-f.<77v>-]
Tabula
quaestionum Musicae.
Musica
quid.
Musica
quotuplex
Musica
Choralis quid.
Musica
figuralis quid.
Uox
quid.
Uoces
quod.
Figura
quid.
Sonus
quid.
Sonus
quotuplex.
Acutus
sonus quid.
Grauis
sonus quid.
Diastema
quid.
Diastema
quot.
Tonus
quid.
Semitonium
quid.
Ditonus
quid.
Semiditonus
quid.
Diatessaron
quid.
Diapente
quid.
Tonus
diapente quid.
Semitonium
diapente quid.
Diapason
quid.
Tonus
quot modis cognoscitur.
[-f.<78r>-]
Ditonus quot modis cognoscitur.
Diatessaron
quot modis cognoscitur.
Diapente
quot modis cognoscitur.
Diapason
quot modis cognoscitur.
Systema
quid.
Systema
quotuplex.
Systema
quid docet.
Systema
quot claues continet.
Clauium
ordo.
Clauium
figura.
Clauium
nomen quid.
Dualis
clauis csolfaut, nomine, ordine, figura.
Claues
quotuplices.
Claues
signate quot.
Claues
non signatae quot.
Claues
minus signatae quot.
Partes
canendi quot.
Cantus
quid.
Cantus
[sbq]durum quid.
Cantus
bmolle quid.
Mutatio
clauium quid.
Claues
mutationum quot.
Transpositio
quid.
Transpositio
quotuplex.
Transpositio
clauium quid.
Transpositio
cantus quid.
[-f.<78v>-]
Tonus quid.
Toni
quot.
Plagales
qui.
Authentici
qui.
Quibus
modis transponuntur.
De
Schematibus.
Figura
quid.
Figurae
quotuplices.
Nomen,
forma, potestas.
Figurae
cantus quot.
Maxima
qualis nota forma, nomine, potestate.
Figurae
silentij quot.
Pausa
longa qualis nota, forma, nomine, potestate.
Maiores
notae quot.
Minores
quot.
Quotuplices
notae.
Simplices
quot.
Composite
quot.
Gradus
quid.
Modus
quotuplex.
Modus
maior quid.
[-f.<79r>-]
Modus minor quid.
Maior
quotuplex.
Minor
quotuplex.
Tempus
quid.
Tempus
quotuplex.
Perfectum
quid.
Imperfectum
quid.
Signa
quot.
Signa
graduum quot.
Signa
figurarum quot.
Imperfectio
quid.
Imperfectibiles
notae quot.
Imperfectionum
regulae quod.
Alteratio
quod.
Alteratio
quando accidit.
Alteratio
quam notam attingit.
Alterationum
regulae quot.
[-f.<79v>-]
[Figulus, Musicae Practicae Elementa, <79v>; text: Deo patris
gloria cum filio et spiritui Sancto]
[-f.<81r>-]
Musica.
Non
secus ac fuluo reclusa Hyacintus in auro,
Sic
artes inter Musica clara micat.
Musica
Terpsichores, Phoebi et uenerabile donum,
Quod
numquam Aglaie gratia destituit.
Illa
animos hominum mulcet, cohibetque ferarum,
Percita
quae bruto corda furores fremunt.
In
studijs molit curas, nutritque labores,
Inque
epulis ornat pocula mixta mero.
In
templis Domini celebrat suauissima laudes:
In
bello Heroum pectora firma facit.
Ergo
qui reliquis Musis libatis honores,
Cantorum
dulci fundite uina Deae.
Accipite
ingenui iuuenes, quae munera uobis,
Dat
FIGVLUS, Samij doctus in arte senis.
Non
dabitis precium pro dono est, gratia, merces,
Vocéque
iucundos nocte sonare modos.
Ipse
Orpheus siluas, pisces allexit Arion,
Man
mouit montes, aspera saxa Linus:
Quem
non pulchra trahit mellito Musica cantu,
Horridior
siluis, durioir est lapide.
Iohannes
Mulichius [Mulichi<...> ante corr.]
[-f.<81v>-]
Psalmus
LXXXIX.
Beatus
populus qui scit jubilationem.
NORIMBERGAE,
In
Officina Vlrici Neuberi, et Haeredum Ioannis Montani.
M.D.LXV.
Comments
Post a Comment